Są 1 205 653 bloogi | losowy blog | inne blogi | zaloguj się | załóż bloga

Jeszcze trochę Podkarpacia i ciut Bieszczad

piątek, 23 września 2016 14:03

Z reporterskiego obowiązku wspomnę jeszcze o trzech miejscach, które widziałam i które polecam. Z Łańcuta skoczyliśmy do Krasiczyna. Okolica jest bogata w zamki, ale właśnie Krasiczyn chciał mi pokazać mój A. Był tam w czasie, gdy wewnątrz trwały intensywne prace naprawcze. Teraz usłyszeliśmy nie tylko o tragicznej wojennej i powojennej historii zamku, o dewastacji przez Niemców, a szczególnie przez sowietów i potem o ciągłych zmianach "gospodarza" i braku pomysłu i funduszy na renowację, ale także o wstrzymaniu prac. Cóż, odnaleźli się dalecy krewni ostatniego właściciela, obudzili się, ciut wcześnie, bo przecież zamek jest jeszcze nie do końca odrestaurowany. A tak wygodnie jest wziąć sobie zabytek pięknie odnowiony za państwowe, czyli za nasze obywatelskie pieniądze z podatków. To dopiero jest "sprawiedliwość" dziejowa. Szczególnie, że ci spadkobiercy mają w nosie dziedzictwo i Polskę, pewnie nawet nie znają polskiego. No i stoi sobie piękny zamek w Krasiczynie, pokoje ma otynkowane i puste. Ale i tak zachwyca formą. Piękny czworobok w środku dziedziniec, każdy narożnik zwieńczony basztą, a każda baszta ma inny kształt. Dachy zwieńczone attyką, piękna renesansowa forma. Bardzo mi się podobało.

W historycznych czasach była to główna brama wjazdowa do zamku, most który widać był mostem na Sanie, który w tamtych czasach płynął pod zamkiem. Teraz San płynie kilkaset metrów dalej, a  główną bramą idzie się do pięknego parku, który otacza Zamek. Widać tu Basztę Papieską, z lewej i Basztę Boską, zwieńczoną kopułą. W tej baszcie jest jedyne odtworzone z pietyzmem pomieszczenie - zamkowa kaplica.

W kaplicy odbywają się nabożeństwa, można tu także wziąć ślub.

To Baszta Szlachecka, moja ulubiona, za nią widać czwartą basztę - Królewską. To widok z parku, słońce już zachodziło.

Jeszcze raz Baszta Szlachecka, widok od strony dziedzińca. Na ścianie piękne renesansowe graffiti.

Dziedziniec zamkowy. Pod widocznymi w cieniu parasolami - kawiarnia. Bardzo smaczne ciasta i kawa :)

I ostatni rzut oka na Zamek, przed powrotem do Rzeszowa.

Na drugi dzień pojechaliśmy do Polańczyka. To miejscowość wypoczynkowa i uzdrowisko nad brzegiem Zalewu Solińskiego, w Bieszczadach. Niby w środku Bieszczad, ale góry widać tylko na horyzoncie. Trafiliśmy na ostatni ciepły dzień wrześniowego lata. popłynęliśmy żaglówką po Solinie, widziałam dość blisko ogromną zaporę w Solinie.DSCN2083.JPG

Już po południu pogoda się zaczęła psuć i na drugi dzień było dżdżyście. Wędkarza byle mżawka nie odstrasza, a w końcu przyjechaliśmy tu dla mojego wędkarza. On wędkował, a ja czytałam kryminał. Ale ile można czytać? Poszłam na spacer do części sanatoryjnej - do "centrum". Ale Polańczyk to mała miejscowość, centrum też mikre. Do tego warunki spacerowe dla mnie niekorzystne: wszędzie z górki (to pół biedy) i pod górkę (to gorzej). Kawiarni, jak na lekarstwo, a sklepy (nieliczne) mnie nie interesują. Nudnawo i pogoda nieciekawa. Nie wyobrażam sobie tam 21 dni sanatoryjnych np. w listopadzie. Brr. Ale latem, czemu nie - piękny akwen, wypożyczalnie sprzętu wodnego, jakieś plaże, propozycje wycieczek po okolicy, a nawet do Lwowa i na Węgry (ale tylko do końca sierpnia, potem miejscowość pewnie zapada w sen zimowy). Dwa dni wystarczyły nam i na łowienie ryb (z miernym skutkiem) i na relaks (?).

Głowna ulica Zdroju.

Widok z "noclegu" - w dali bieli się Zalew, ale ogólnie szarość i mokro, czas do domu.

Zaczęliśmy powrót do domu. Po drodze koniecznie chciałam zobaczyć Krosno, o którym bardzo zachęcająco pisała blogowa znajoma. To kolejne byłe miasto wojewódzkie z tych 49, którego dotąd nie widziałam.

I nie zawiodłam się. Przyjemne miasteczko (a miasto liczy prawie 47.tys.mieszkańców, tylko stare centrum takie "małomiasteczkowe"). Duży, wręcz bardzo duży Rynek, z Ratuszem nie na środku, tylko w ciągu zabudowy,

Prawa strona Rynku

Lewa strona, a Ratusz, to ten skrajny duży jasny budynek, z herbem nad wejściem.

piękne kościoły (nie tylko gotyckie), wieża zegarowa, która jest teraz wieżą widokową (niestety spóźniliśmy się na ostatnie wejście, a wejść można tylko o określonych godzinach z przewodnikiem, szkoda).

No i sława i chwała Krosna - Centrum Dziedzictwa Szkła. Zapewne. Tylko, znów byliśmy tam za późno. Nie mogliśmy sobie pozwolić na czekanie, a potem na dwugodzinne zwiedzanie centrum. Ograniczyłam się więc do sklepu z wyrobami szklanymi przy Centrum (była niedziela, cieszyłam się, że sklep jest czynny). Mnie w zupełności usatysfakcjonował sklep. Popodziwiałam unikaty (każdy formowany ręcznie szklany przedmiot jest jedyny w swoim rodzaju). Obkupiłam się, kupując większość na prezenty dla rodzinki, ale i o sobie nie zapominając. Na co mi kolejny wazon - nie wiem. Ale nie mogłam się oprzeć, przypominał mi dzbanek i wazon kupione dawno temu w Desie. Przyciągał mnie :)  I teraz cieszy oczy z jesiennym bukietem :)

Trochę Podkarpacia :) cz.1 i 2

wtorek, 20 września 2016 0:12

Nie wiem, co z Polakami jest nie tak, ale nie rozumiem, dlaczego narzekają na otaczającą ich rzeczywistość. Jeżdżę po Polsce i wszędzie widzę zadbane, ładne miejscowości, nowe albo odnowione domy i domki w ogródkach, ogrodach, i miasta i miasteczka prześcigające się w przyciągnięciu uwagi turystów (i zapewne inwestorów). I "państwo w ruinie", to po prostu wymysły chorych umysłów, dla których ideowo białe zawsze będzie czarne. Koniec polityki. Ale kolejny raz przekonuję się, że Polska nigdy jeszcze nie była taka ładna i tak "dostępna". Nawet małe wiejskie kręte drogi (którymi wodziła nas nawigacja, wybierając opcję "najkrótsza trasa") były gładkie, równe i najczęściej zupełnie puste. A Eski i bezpłatne odcinki autostrad (których jest całkiem sporo ) to po prostu bajka :) Nocleg można znaleźć wszędzie, od hoteli 4* po taniutkie kwatery prywatne, według możliwości finansowych, do wyboru.

Kiedyś byłam już w Bieszczadach, jako studentka. Poleciałam tam samolotem last minute (czyli tanio) z Poznania do Rzeszowa, a w góry - autobusem. Z powrotem tłukłam się pociągiem przez kilkanaście godzin, nie zwiedzając niczego. Ostatnio blogowe znajome były w Iwoniczu-Zdroju i opisywały cuda Podkarpacia. Pozazdrościłam im. Bardzo chciałam zobaczyć niektóre z tamtych miejsc.

Zaczęliśmy od Bochni, tam był pierwszy nocleg (po drodze był jeszcze Kraków i spotkanie ze znajomymi). Żałuję, że nie miałam więcej czasu na to ładne miasto. Jest tu zabytkowa kopalnia soli, niewiele młodsza od wielickiej, na pewno o wiele mniej znana. Planowałam ją zwiedzić, ale 3-godzinny podziemny spacer przegrał ze zwiedzaniem Tarnowa (a czasu na obie atrakcje nie było).

Kopalnia - muzeum w Bochni.

Od dawna planowałam zobaczyć Tarnów (110 tys,mieszkańców). To jedno z 49 dawnych miast wojewódzkich. Miałam ambicję zobaczyć je wszystkie. I właściwie zamiar zrealizowałam, nie widziałam jedynie Tarnobrzegu i Skierniewic  ale jakoś mnie nie ciągnie ;) Uwielbiam stare miasta i stare rynki, najlepiej z zabytkowymi ratuszami. To właśnie jest w Tarnowie na najwyższym poziomie. Miasto lokowano w 1330 roku i wkrótce powstał też Ratusz.DSCN2032.JPG

Na niewielkim Rynku - piękny renesansowy Ratusz, symbol miasta.

Na Rynku urokliwe zabytkowe kamieniczki z podcieniami i kawiarniane i restauracyjne ogródki.

Z Tarnowa pojechaliśmy  do Rzeszowa (187 tys. mieszkańców)DSCN2036.JPG

Ratusz - nadal siedziba władz miasta.

. Byłam ciekawa miasta, o którym słyszałam, że niezwykle wypiękniało i jest ciekawe turystycznie. I rzeczywiście. Nie mając zbyt atrakcyjnych zabytków, po sezonie (mimo letniej aury) w Rzeszowie  w czwartek , na Rynku były tłumy - turystów? mieszkańców? Pięknie odnowione, odmalowane, dobudowane kamienice, "zrobiony" XIX-wieczny Ratusz i rzędy ogródków "piwnych", których mógłby Rzeszowowi pozazdrościć nawet poznański Stary Rynek. Byłam bardzo mile zaskoczona i zauroczona. Nieopodal Rynku kolejna pięknie zrobiona ulica 3 Maja -deptak, a na niej Tadek Nalepa z brązu  i piękny kościół Św. Krzyża, renesansowy, z barokowym wystrojem. Dla turystów otwarto unikatową Podziemną Trasę Turystyczną z zabytkowymi piwnicami win, ale byliśmy zbyt późno, żeby się nią przejść.

Rynek - dość nietypowy, w formie wydłużonego trapezu.

Na słupie ogłoszeniowym, z bardzo charakterystycznym daszkiem, w kształcie zwieńczenia wież łańcuckiego Zamku, pomnik Tadeusza Nalepy z ulicy 3 Maja.

16 km na wschód od Rzeszowa leży Łańcut, niewielkie miasto z przepięknym Zamkiem - pałacem. Teraz ten zamek wygląda, jak pałac i żadne dziecko nie nazwałoby tej budowli zamkiem. Ale swego czasu budowla miała bastion w kształcie pięciokąta i siedmiometrową fosę i obronne wały ziemne. Nikomu nie udało się zamku zdobyć, choć okoliczni wielmoże  (z Leżajska) często toczyli ze sobą wojenki. Zamek zbudowali w XVIII wieku książęta Lubomirscy. Potem Zamek przeszedł w ręce Potockich i do II Wojny był niezbywalną Ordynacją. Zamek jest bardzo duży i piękny. Jego niezwykłość polega na tym, że trwałe wyposażenie wnętrz, czyli obicia ścian, tkaniny, boazerie, podłogi, okna, piece i kominki są autentyczne i liczą sobie kilka stuleci! Dotykamy historii. Także większość mebli, obrazy, zegary, przepiękne żyrandole są autentyczne. Dotykały ich ręce dawnych właścicieli i ich służby. W Polsce to rzadkość. Tyle wichrów historii tu wiało, że autentyków u nas, jak na lekarstwo. Porównywałam Łańcut z naszym Rogalinem, także siedzibą magnacką, oddaną zwiedzającym po 30 letniej renowacji. W Rogalinie jest oczywiście skromniej, bo i Pałac znacznie mniejszy, a wystrój równie piękny i bardzo podobny, jak w Łańcucie. Ale w Rogalinie, to w większości dzieło rąk współczesnych rzemieślników - artystów, piękne, ale jednak rekonstrukcje, współczesne. Tylu autentyków, co w Łańcucie nie ma chyba nigdzie w Polsce. Chodziłam po zabytkowych pięknie intarsjowanych parkietach "na paluszkach", bo jako ta rekonwalescentka po złamaniu miałam prawo nie zakładać sławnych kapci. Nadal jestem oszołomiona wnętrzami łańcuckiego Zamku. Wewnątrz nie wolno było robić zdjęć. Na stronie Muzeum Zamku w Łańcucie można zobaczyć te cuda.

A to frontowa fasada Zamku.

Zwiedzanie obejmuje także zabytkową oranżerię, w której oprócz roślin znanych nam z domowych parapetów (tylko w skali makro), rosły i owocowały także cytryny, banany i 25 letni fikus pnący i mieszkały w terrariach żółwie, w akwariach rybki, a w klatkach papużki, zeberki, świnki morskie i króliki.

Na suficie - jedna roślina fikus pnący.

Przy łańcuckim Zamku były też książęce stajnie i Powozownia. Obecnie można zwiedzać stajnie i Powozownię, z największą w Polsce kolekcją powozów. Oczywiście zwiedziliśmy. Kilkugodzinny spacer zmęczył mnie. A przecież Zamek otacza piękny  park w stylu angielskim. A. zafundował mi przejażdżkę powozem po parku. Poczułam się jak "hrabinia" ;)DSCN2056.JPG

Koń akurat machnął ogonem i niewiele mnie widać ;)

Powóz podwiózł nas do Storczykarni, gdzie w pawilonie pokazowym można podziwiać kilkadziesiąt znanych i całkiem niezwykłych odmian storczyków.DSCN2058.JPG

Wewnątrz czworoboku szklarni, pod gołym niebem, pod parasolami była kawiarnia, bardzo przyjemna - dobra kawa i smaczne ciasto, pogoda była piękna, miło się odpoczywało po zwiedzaniu.

c.d.n

Szczecin jesienno-letni :)

piątek, 09 września 2016 16:56

W Szczecinie byłam już niepoliczalną ilość razy, ale jeszcze ani razu nie przedstawiłam miasta tutaj na blogu. Nie było zdjęć, nie było okazji.

Trochę statystyki (żeby mieć porównanie): Szczecin - miasto na prawach powiatu, stolica województwa Zachodniopomorskiego, siódme, co do wielkości miasto w Polsce (400 tys. mieszkańców) i trzecie pod względem powierzchni (w skład powierzchni miasta wchodzi duże jezioro Dąbie i sporo lasów). Szczecin może się też poszczycić historią - powstał  w VII/VIII w., a prawa miejskie otrzymał w XIII w. A mimo to jest to miasto młode, jako miasto współczesne liczy sobie nieco ponad 150 lat. Wtedy, po likwidacji twierdzy zaplanowano obecne miasto, z niezliczonymi placami - rondami. od których gwieździście odchodzą ulice - 4, 5, a   czasem i 7 ulic.

W Szczecinie, niemieckim przecież, co 1945 roku, zrujnowanym  przez alianckie bomby, zachowało się niewiele zabytków z dawnych czasów. Sama pamiętam  jeszcze, że podczas pierwszego mojego pobytu w 68 roku w samym  centrum miasta straszyły ruiny Katedry (dla poznanianki to był szok, u nas już nie było śladu ruin).

Podczas tego pobytu Katedrę mogłam podziwiać z daleka, ze swoim pięknym, gotyckim hełmem jest ponoć drugim (po licheńskiej bazylice) najwyższym budynkiem sakralnym w Polsce.

Z bliska mogłam podziwiać gotycki niewielki kościół św.Piotra i Pawła (XV w.)z drewnianym sklepieniem i oryginalną gotycką polichromią na środku sklepienia.

Kościół Św.Piotra i Pawła na pierwszym planie, na dalszym - Zamek Książąt Pomorskich.

Niedaleko, na Placu Hołdu Pruskiego stoi piękny zabytek barokowy - Brama Królewska, zachowany fragment fortyfikacji miejskich. Gdy w XIX wieku rozbierano mury twierdzy mieszkańcy zaprotestowali przeciwko rozebraniu tak pięknej bramy. I szczęśliwie stoi i zdobi do dziś. W Bramie - sympatyczna kawiarnia i Jazz Club.

Za tą bramą, obok czerwonego budynku szczecińskiej Policji bieleje dach.

To najnowsza duma i chluba Szczecina - gmach Filharmonii Szczecińskiej, perełka architektury współczesnej, dzieło sztuki, uznany za najpiękniejszy  budynek Europy.

Od tej bieli i tych pasków aż oczy bolą, ale drugiego podobnego budynku nie ma nigdzie na świecie. I warto to docenić.

To, co wydaje się zakrzywieniem terenu, to w rzeczywistości dach, spełniający jednocześnie rolę placu "przestrzeni publicznej". A widoczne poręcze, to osłony wjazdu - wejścia do budynku - Centrum Dialogu "Przełomy" - oddziału Muzeum Narodowego w Szczecinie, prezentującego historię polskiego Szczecina, od 1945r. Cóż, kojarzy mi się to "cudo" z bunkrem albo podziemnym parkingiem. Ale przecież o gustach się nie dyskutuje.

Szczecin to ciekawe i ładne miasto, a nabiera dodatkowego uroku, gdy (bo) mogę się w nim spotkać z życzliwymi, sympatycznymi, dobrymi znajomymi :).

Zapraszam do Łagowa

niedziela, 04 września 2016 23:36

Łagów, to gminne miasteczko na Ziemi Lubuskiej, z długą historią. Około 150 km na zachód od moich włości. Z "rozmysłem" odwiedziłam to miejsce drugi raz. Poprzednio, kilka lat temu byłam tam też w pierwszych dniach września. I tak jak teraz było bardzo ciepło. Wtedy nocowaliśmy w vanie, na kempingu, w samym środku miasteczka, nad brzegiem jeziora Łagowskiego. Tym razem - "na bogato", z wyżywieniem, w "Lubuskim SPA" , nieco dalej od centrum i po stronie jeziora Trześniowskiego (które zwą też Ciecz). Niby hotel, ale bez kategoryzacji, bez "gwiazdek" czyli nie można się czepiać wyposażenia, bo przecież nigdzie nie jest powiedziane, co ma np. w łazience być, a czego może nie być. Mogę na plus im zapisać, że mieli bogate, smaczne śniadania i napoje ciepłe i zimne dla gości przez cały dzień bezpłatnie, na życzenie.

Byłam też w SPA i dałam sobie wymasować relaksacyjnie plecy. Masaż był profesjonalny i przyjemny.

Zdjęcie z informacji turystycznej.

Łagów  nie zawiódł mnie. Przeciwnie. Spełnił oczekiwania. Malutkie zabytkowe centrum między dwoma jeziorami - Łagowskim i Trześniowskim,  zamek Joannitów (stąd herb miasta - krzyż maltański), obecnie hotel , z wieżą górującą nad okolicą i widoczną  z daleka,  w weekend pełne turystów, kolorowe, gwarne, z kawiarnianymi i restauracyjnymi ogródkami, jeziora z czyściuteńką wodą, a na nich łódki, kajaki, ciche rowery wodne i stateczki wycieczkowe. Wszystko otoczone lasami bukowymi, ze ścieżkami edukacyjnymi (jednocześnie  rowerowymi) wokół   jezior. Nieco za miastem cisza i spokój, dzika przyroda. Takie miejsce w sam raz na krótkie oderwanie się od codzienności.

Zamkowa wieża i mury obronne wokół zamku.

Od wschodu broniła dostępu do miasta na grobli Brama Polska.

Od zachodu broniła miasta Brama Marchijska. Obie bramy odnowiono dzięki staraniom okręgowych kół Polskiego Związku Wędkarskiego.

Piękne jezioro Trześniowskie w słoneczny weekend wczesnowrześniowy.

Ten dzień

poniedziałek, 29 sierpnia 2016 11:01

Dokładnie dwa lata temu, to był piątek, dostałam telefon o 6 40. Ze szpitala. I serce stanęło mi na parę chwil. I zostałam sierotą... Taki nasz los, rodzić się i umierać. Ale dlaczego tak boli i nie przestaje? Smutny dzień...

czwartek, 29 września 2016

Licznik odwiedzin:  2 124 080

« wrzesień »
   01020304
19202122232425

Archiwum

Jestem żoną, matką, babcią i córką Jestem młodą (duchem) emerytytką i od niedawna mieszkam na wsi. Nadal mam swoje tajemnice i potrzebę odrobiny szaleństwa. Kocham poznawać nowe miejsca i nowych ludzi. Stąd moja obecność tutaj.